Gorges del Segre des de Puigcerdà

Ruta en BTT que, tot sortint de Puigcerdà, enllaça diferents indrets d’interès de l’Alta i la Baixa Cerdanya, com les Gorges del Segre, on en la seva part superior, diferents recs conformem el naixement d’aquest riu.

Dades de la sortida:

• Lloc de sortida: Puigcerdà (Cerdanya)
  • Distància: 48 Km
  • Desnivell positiu: 1.190 metres.
  • Temps: 4:30h.
  • Dificultat: Força fàcil
  • Track de la ruta: Prémer aquí.

Crònica:

Després de realitzar una molt recomanable ruta entre Puigcerdà i el Roc Roig, ens vam quedar amb ganes de més i, pocs dies després, tornem a ser a la capital ceretana per tal d’agafar la bici i emprendre una altra ruta, aquesta vegada en el sentit oposat i en direcció a les Gorges del Segre.

El punt d’inici és el mateix, just a l’entrada de Puigcerdà i ens encaminarem direcció Age, on arribarem per una carretera secundària. El poble és bonic, ben cuidat i contrasten les segones residències de la perifèria amb el nucli antic, on trobem l’església de Sant Julià.

L’església de Sant Julià d’Age.

Una vegada creuada aquesta població, pertanyent al municipi de Puigcerdà, ens dirigirem cap a Palau de Cerdanya, ja a la comarca de l’alta Cerdanya, sempre per carretera. Com a referència, passarem per davant de l’Església de Santa Maria.

L’església de Santa Maria, de Palau de Cerdanya.

En aquesta població creuarem una zona residencial bastant lletja, tot sigui dit com canvia la cosa d’una comarca a l’altra i, tot seguit, ens endinsarem en un corriol dins d’un bonic bosc.

Aquest corriol acabarà desembocant en una pista que ens menarà a la població de Naüja. Passarem per davant l’església i haurem de seguir pel carrer del Puigmal, a l’esquerra.

Seguirem ara guanyant metres de desnivell i, en conseqüència, obtindrem molt bones vistes de la plana ceretana. De fet, en un punt elevat de la pista, trobarem un mirador.

Seguirem ara per una pista secundària que en poca estona enllaçarà amb el poble de Santa Llocaia, que creuem ràpidament i arribarem al poble d’Er, que també creuarem per un recorregut entretingut. Tot seguit, anirem a parar a la petita població de Vedrinyans.

Petita església a Vedrinyans.

Tornarem a les pistes de terra i en poca estona estarem a l‘entrada de les gorges del Segre, on hi ha ubicats els Banys de Llo, tot aprofitant una surgència d’aigua calenta.

Els banys de Llo, situats just a l’entrada de les gorges del Segre.

En aquest punt, si bé ja haurem guanyat bastants metres de desnivell, començarà la pujada de debò i sense pausa, però sempre per bon terreny i amb bones vistes, que potser ens convidaran a fer alguna aturada per prendre aire.

El primer tram de les gorges del Segre, el trobarem asfaltat.

Al cap d’una estona passarem de l’asfalt a la terra i a una major inclinació del terreny.

Al cap d’una bona estona de pujar, arribarem a l’entorn de la Cabana de la Culassa, refugi de pastors amb una part oberta.

Cabana de la Culassa, on trobem bastants cotxes de caçadors que, suposem que tenen permís per pujar fins aquí.

En aquest punt la ruta virarà clarament després d’un revolt de dretes vers nord i encara seguirem pujant fortament.

A mesura que anem ascendint, guanyarem vistes vers el Puigmal, Pic de Finestres, Eina i altres.

Magnífiques vistes vers sud, on podem veure el Puigmal, Pic de Finestrelles i Eina, entre d’altres.

Després de fer algun últim pujador dret, arribarem a una esplanada anomenada El Pla de la Creu, que se’ns obre vers nord. Bon punt per fer una breu parada abans d’encetar la llarga i divertida baixada.

El Pla de la Creu i l’Adrià indicant-nos els Pics Perics

Després d’un breu descans, comencem el descens, on al principi trobarem algun baixador fort i bastant trencat, pel que haurem d’anar amb compte.

Trobarem algun baixador dret i magnífiques vistes cap a la plana ceretana.

Després d’aquests primers metres més trencats, passarem a la comoditat d’una pista que, tot fent llaçades dins d’un frondós bosc, ens farà gaudir d’allò més. Només haurem d’estar atents a una bifurcació, on s’ha d’anar a l’esquerra.

El trencall a l’esquerra amb un pal indicador. Si baixem gaire ràpid, serà fàcil que ens el saltem.

Una vegada sortim del bosc, podrem contemplar tota la baixada realitzada mirant enrere.

Tornarem a creuar la població d’Er, ara d’una forma més directe i ens podrem proveir d’aigua en alguna de les fonts que hi ha. Passat el poble, tornarem a passar a les pistes sense asfaltar.

Tot seguit, travessarem la carretera N 116 amb compte i seguirem per la mateixa pista. Baixarem ràpidament, ja que la pista i el pendent ho permeten, fins a una altra carretera, la N 154. En aquest punt, ja haurem entrat en territori català, concretament de Llívia.

Seguirem uns metres per la carretera, fins que agafarem un bonic camí paral·lel a aquesta.

Finalment arribarem a Llívia, població que travessarem pel seu carrer principal.

Després de creuar el poble, ens desviarem cap a la dreta i anirem a agafar el camí que es dirigeix cap a Ur, per una pista sense asfaltar.

En poca estona arribarem a Ur, altra vegada a l’Alta Cerdanya. Creuarem el poble i passarem per sobre el riu de Brangolí mitjançant un bonic pont.

Passada la població d’Ur, farem un breu tram de divertit corriol que ens portarà a les rodalies de Puigcerdà.

Aquest corriol, l’enllaçarem amb el Camí dels Enamorats, que va paral·lel a la séquia de Puigcerdà.

El Camí dels Enamorats i la Séquia de Puigcerdà.

Finalment, ja per asfalt, baixarem des de prop de l’Hospital transfronterer de Cerdanya fins al carrer de Sebastià Bosom, on tenim el cotxe.

Aquesta ruta ha estat ben interessant, ja que passa per moltes poblacions d’aquest sector limítrof entre l’alta i la baixa Cerdanya. A més a més, podrem contemplar bells paratges i gaudir de les gorges del Segre, punt de naixement d’aquest riu tan important per a bona part de la província de Lleida.

Imatges

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *