Xalet del Catllaràs des de Sant Julià de Cerdanyola

Ruta en BTT pel sector nord-oest de la Serra del Catllaràs.
Tot sortint de Sant Julià de Cerdanyola, passem per indrets ben interessants com la Roca del Catllaràs, la Roca de la Lluna o el recentment reformat Xalet del Catllaràs, obra de l’arquitecte Gaudí. També passarem pel santuari de Falgars.

Dades de la sortida:

• Lloc de sortida: Estació de Trail, Sant Julià de Cerdanyola (Berguedà)
  • Distància: 28,4 Km
  • Desnivell positiu: 1.033 metres.
  • Temps: 3:20h.
  • Dificultat: Fàcil. IBP: 83. Tot pista. Alguns pujadors forts i sostinguts.
  • Track de la ruta: Prémer aquí.

Crònica:

La Serra del Catllaràs, a cavall de l’alt Berguedà i el Ripollès, és un extens massís amb un gran interès paisatgístic, gràcies a la seva ufanosa vegetació i la fauna que hi habita. A més a més, gràcies al seu origen calcari i una notable pluviositat, gaudeix d’una gran quantitat de coves i altres fenòmens càrstics.

Avui descobrirem una part d’aquest massís sobre la bicicleta i, per començar, haurem de fer cap a la vila de Sant Julià de Cerdanyola, tot aparcant a la placeta que trobem a l’esquerra tot just entrant a la població.

Punt d’inici de la ruta, on trobarem una font i uns panells informatius de recorreguts de trail running.

Des d’aquest punt ens enfilarem cap al centre de la població, on trobem l’església de Sant Julià.

Església de Sant Julià s. XVIII.

A partir d’aquí, acabarem de creuar el petit nucli de població i sortirem per un camí asfaltat amb vistes al poble, però ben aviat haurem de girar a mà dreta per una pista sense asfaltar.

Començament de la pista, amb un filat elèctric. Entrem en terreny de les vaques!

La ruta passarà en tot moment per pistes sense asfaltar i en bon estat, excepte breus trams on haurem de trepitjar asfalt. També cal destacar que farem pràcticament els 1.000 metres de desnivell positiu d’una tirada, just a l’inici, amb algun pujador força dret, però a poc a poc i gaudint del paisatge es farà bé.

Després d’un breu primer pujador, arribarem a una bifurcació on haurem d’agafar la pista de la dreta, en baixada, per la qual cosa podrem descansar les cames, però no per massa estona.

Bifurcació on hem de seguir a la dreta i on trobarem un altre filat.

A mig baixar trobarem un cartell indicador, hem de seguir direcció Collada de les Bassotes, on anirem a parar després de la segona pujada del dia, però primer, encara baixarem uns metres més.

Seguidament, tornarem a pujar, entremig d’un ufanós bosc que ens protegeix del sol, cosa que agraeixo, ja que la pujada és constant i no fa gens de fred.

Després de pedalar en constant pujada durant uns 3 quilòmetres, arribarem a la Collada de les Bassotes.

Collada de les Bassotes

Tot seguit, baixarem molt breument per tornar al “món vertical” en el que serà la pujada més llarga de la matinal, d’uns 4 quilòmetres, fins al punt conegut com La Creu del Catllaràs.

A mesura que anem guanyant alçada, les vistes vers la Serra del Cadí aniran guanyant interès, malgrat que el dia no és del tot serè.

Finalment arribem al Coll de La Creu del Catllaràs. De fet, no he vist cap creu i potser el nom bé donat pel pujador que acabem de realitzar 😂.

Aquest serà el punt més alt de la ruta, a gairebé 1.700 metres d’altitud i és un dels punts més alts d’aquesta serra.

El Coll de la Creu del Catllaràs.

En aquest punt podem donar per finalitzada la part més dura de la ruta, tot i que encara queda molt recorregut i algun breu pujador, la gran majoria de recorregut ja serà en baixada.

Per tant, comencem a descendir i ben aviat arribarem al bonic entorn del Pla del Catllaràs, amb la seva singular Roca de mateix nom.

La Roca del Catllaràs.

El Pla del Catllaràs és un entorn ideal per fer una breu parada i gaudir dels seus prats verds.

Des d’aquest punt, seguirem baixant de forma ràpida i ben aviat veurem una gran roca davant nostra, és la Roca del Coll de la Ceba, molt abrupte.

Roca del Coll de la Ceba.

Seguidament, seguirem avançant fins al bonic entorn del Prat Gespador.

El Prat Gespador.

Continuarem descendint fins al Collet Fred, on ens desviarem breument del camí (si així ho desitgem) per anar fins al mirador del Roc de la Lluna.

Trencall per anar al Mirador del Roc de la Lluna.

Seguirem ara per una pista/sender, fins a un petit mirador, on també trobem una àrea de pícnic. Tindrem vistes vers La Pobla de l’Illet.

Però si realment volem gaudir de vistes, caldrà que deixem la bicicleta en aquest punt i pugem caminant per un sender que ens durà fins al veritable mirador del Roc de la Lluna, d’unes dimensions considerables i amb vistes als quatre vents, com podrem veure en el següent vídeo:

Des d’aquest indret també veiem el Xalet del Catllaràs, proper objectiu de la ruta, pel que baixem a buscar la bici, tornarem cap a la pista i de seguida hi arribarem amb una plaent baixada.

Xalet del Catllaràs, obra d’Antoni gaudí i recentment restaurat.

Aquest edifici, que data de principis del s.XX, és obra de l’arquitecte Antoni Gaudí i es va concebre com a habitatge per als tècnics de les mines de carbó que hi havia en aquesta zona del Catllaràs.

Estava en un estat de conservació deplorable fins que recentment s’ha restaurat, sense saber encara quin ús donar-li, tot i que s’especula que potser acabarà sent un refugi gestionat per la FEEC, de cara a albergar excursionistes o ciclistes que estiguin visitant la zona. Sens dubte, seria un bon al·licient per tal d’impulsar el turisme de natura i responsable a la zona.

Després d’un descans, seguirem el camí, especialment en baixada, amb algun breu tram de pujada. Al cap d’una estona arribarem a una pista asfaltada i a mà dreta, accedirem al Santuari de Falgars, on val la pena fer una breu parada o, perquè no, fer un bon dinar abans d’emprendre els últims quilòmetres de ruta.

Santuari i hostatgeria de Falgars.

En el meu cas, vull anar a dinar a casa, pel que reprenc la marxa per la carretera, tot baixant, però en una marcada corba de dretes veurem un trencall per una pista asfaltada amb indicadors cap a Sant Julià de Cerdanyola. L’haurem de seguir amb un pujador prou fort, però breu, fins al Coll de Sobirana.

En aquest punt, si se’ns fa tard o estem molt cansats, podem seguir per la pista asfaltada, ja de baixada i, en breus minuts, serem al poble. Però en el meu cas, agafo la pista sense asfaltar que neix a la dreta, poc abans d’arribar al coll.

La Collada de Sobirana i el trencall que haurem d’agafar si volem allargar la ruta.

Aquesta pista ens durà per un bonic bosc de faigs i pins i passarem pel Collet de les Bitlles i el Coll de Jou.

Seguidament ja emprendrem una baixada ràpida i mig asfaltada que en pocs minuts ens durà fins al punt d’inici de la ruta.

Baixada final, ja amb vistes a Sant Julià de Cerdanyola.

Com a conclusió, podem dir que aquesta és una ruta molt fàcil tècnicament, si bé és cert que té un punt de duresa per la llarga pujada que haurem de fer en el seu tram inicial, però aquesta es veurà plenament compensada per les magnífiques vistes i l’entorn a través del qual pedalarem.

Imatges

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *