Via ferrada Serra de les Canals – Oliana

PANO_20200923_103931

Interessant recorregut ferrat que, amb dues seccions molt ben diferenciades, la primera d’elles per a principiants, ens durà fins al punt més alt de la Serra de les Canals, magnífic mirador cap al pantà d’Oliana i cap a tota la plana d’aquesta població.

Dades de la sortida:

• Lloc de sortida: Carretera de les Anoves, Oliana (Alt Urgell)
  • Distància: 1,44 Km
  • Desnivell positiu: 224 metres.
  • Temps: 1:17h. (Anava sol i amb pressa, tot i que vaig fer fotos)
  • Dificultat: K3. Oficialment K4.
  • Track de la ruta: Prémer aquí.

Crònica:

Després de gaudir d’un magnífic diumenge tot visitant la Cova d’Ormini i la via ferrada Roca Narieda, vam decidir deixar la via ferrada Serra de les Canals per una altra ocasió, però no em vaig poder estar d’aprofitar un matí lliure per anar-hi a fer cap.

Per arribar-hi cal passar la població d’Oliana i seguir en direcció Andorra. Una vegada passat el càmping i a mà dreta, trobarem un trencall en direcció a Les Anoves, que haurem de seguir fins a un petit aparcament per a 6 vehicles. Hi han altres petites zones d’aparcament abans i després, però aquest és el més proper.

Pocs metres més enllà, a l’altra banda de la carretera, ja veurem el panell informatiu de la via ferrada.

Per fer l’aproximació no haurem d’invertir més de 10 minuts seguint un sender indicat amb marques grogues i que neix a l’esquerra del panell informatiu.

Inici del primer tram de la via ferrada Serra de les Canals.

Ens equiparem al peu de via, que comença amb un tram fàcil (K2), d’iniciació i que pels més experts servirà per escalfar una mica cames i braços.

A grans trets aquest tram està compost per una paret tombada cosida a grapes i cadenes sense massa al·licient més enllà de dur-nos al segon tram de la via ferrada.

Al llarg del recorregut de la primera secció, anirem obtenint millors vistes del segon tram de la via ferrada.

Visió de la vertical paret que comprèn el segon tram de la via ferrada Serra de les Canals.

En acabar aquest primer tram, trobarem la continuació cap a l’esquerra, o bé l’escapatòria cap a la dreta.

Cal dir que en cas de voler sortir de la via ferrada, és recomanable pujar pel camí de retorn del segon tram, on amb seccions equipades de baixa dificultat (K2), arribarem al cim del Roc de les tres Creus, excel·lent mirador vers el pantà d’Oliana i la plana on hi ha aquesta població.

Final del primer tram.

Per accedir al segon tram haurem de fer un flanqueig en lleuger descens per una feixa aèria amb algun tram equipat.

Ben aviat arribarem al peu del segon tram, que és mostra molt vertical i on ja podem veure un dels ponts que haurem de creuar.

Inici del segon tram de la via ferrada Serra de les Canals.

El segon tram comença amb una paret totalment vertical o fins i tot lleugerament desplomada. Molt ben equipada amb grapes, de seguida arribarem a l’accés al pont de fusta (22m.).

Pont de fusta de 22 metres de longitud.

Personalment penso que el punt més complicat de la via ferrada és l’accés a aquest pont, però és una opinió molt personal. Sigui com sigui, està molt ben tensat i es passa sense problemes.

Seguidament, tindrem un altre tram vertical i després un flanqueig cap a l’esquerra, que ens deixarà en un pont de nepalès de 16 metres.

Tram de flanqueig que ens deixa al pont nepalès de 16 metres.

Des del pont tindrem magnífiques vistes cap a la plana d’Oliana i de la part final del pantà de Rialb.

Vistes d’Oliana i de la part final del pantà de Rialb.

Tot seguit farem algun altre flanqueig prou aeri i trobarem algun tram vertical i lleugerament desplomat.

Fins que, finalment, arribarem a la gran creu que corona el Roc de les Treus Creus (854m.).

El cim del Roc de les Tres Creus (854m.) amb la seva característica i gran creu.

Des d’aquest indret obtindrem magnífiques vistes del pantà d’Oliana.

PANO_20200923_103931
El pantà d’Oliana, des del Roc de les Tres Creus.

Des d’aquest punt el retorn serà força monòton, ja que anirem carenejant fàcilment, sempre amb uns passamans, excepte algun tram més vertical equipat amb grapes, però les vistes ben s’ho valen.

Al cap de poc ja arribarem al final del tram esportiu i enllaçarem amb l’escapatòria del primer tram. En aquest punt tindrem una molt bona visió de la verticalitat del segon tram de la via ferrada.

Seguirem crestejant, ja sense cap dificultat i, fins i tot, trobarem una passera de fusta totalment innecessària.

Finalment, deixarem la carena i baixarem per un tram equipat amb cadenes.

Que ens deixarà ja al camí de retorn i que, en menys de 10 minuts, ens deixarà al punt d’inici.

Arribant ja al punt d’inici.

A grans trets, aquesta és una via ferrada ideal per a principiants en el seu primer tram i per a persones que vulguin provar nivells més elevats de dificultats en la segona secció. Pot ser interessant de combinar amb altres activitats a la zona, ja que la via ferrada és curta.

Per exemple, es pot combinar perfectament amb la via ferrada Roca Narieda, molt més llarga i espectacular.

Imatges

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *