Gronxadors de Santpedor – BTT

1613144902566

Aquesta ruta en BTT ens durà per interessants indrets del Pla de Bages, com la Séquia de Manresa, el parc de l’Agulla, les mines de sal de Sallent i el curiós recorregut dels gronxadors de Santpedor, que uns veïns d’aquesta població han anat instal·lant per diferents indrets, de forma totalment altruista.

Dades de la sortida:

• Lloc de sortida: Mas Llobet, Sant Joan de Vilatorrada (Bages)
  • Distància: 54 Km
  • Desnivell positiu: 840 metres.
  • Temps: 4:15h. (parant a fer fotos i gaudint dels gronxadors)
  • Dificultat: Fàcil. Alguns corriols molt ciclables.
  • Track de la ruta: Prémer aquí.

Crònica:

A causa del confinament comarcal que estem patint per la Covid ’19, no ens queda més remei que donar voltes per la nostra estimada comarca del Bages i en aquesta ruta intentarem posar en valor alguns indrets destacats dels entorns més propers de la zona centre i nord del conegut com a Pla de Bages.

Així doncs, començarem la ruta en un ampli aparcament situat prop del centre de la població de Sant Joan de Vilatorrada, a tocar del Mas Llobet. Anirem a buscar el carrer Major per, tot seguit, desviar-nos cap a Cal Gallifa.

De seguida arribarem just davant d’aquesta antiga fàbrica tèxtil, que actualment és un centre cultural. Anirem a buscar el passeig del riu i al costat del Pont Petit, prendrem un corriol que anirà resseguint el riu Cardener aigües amunt, fins que anirem a parar a un altre pont. Passarem per la vorera contrària i un sender en baixada ens durà a l’accés a un túnel que ens servirà per travessar la carretera C-55 de forma còmoda.

1613144902611
Túnel per travessar la C-55 i que desemboca les aigües del Torrent Fondo al riu Cardener.

En aquest punt desemboquen les aigües del Torrent Fondo al riu cardener i, de fet, proposem recorre’l per un interessant sender recuperat no fa massa anys.

1613144902605
Imatge d’un dels petits salts d’aigua del Torrent Fondo.

Abandonarem el torrent fondo per un altre túnel, que en aquest cas creua les vies de tren que porten la potassa de les mines de Súria i després d’un breu pujador, arribarem a les torres de Bages.

1613144902598
Passarem pel costat de les Torres de Bages.

A tall anecdòtic, uns pocs metres per sota les Torres de Bages hi ha la presó de Lledoners, actualment coneguda per ser el centre penitenciari on hi ha bona part dels presos polítics del procés.

Des de les Torres de Bages, seguirem per pista còmoda i ampla fins a les intermediacions de la població de Santpedor on, abans d’arribar-hi, podem fer cap a l’ermita de Sant Francesc, que data del s. XII.

1613144902592
Ermita de Sant Francesc de Santpedor, s.XII.

Reprendrem la marxa i de seguida arribarem a una semi rotonda per creuar la carretera BV-4511. Seguirem recte i rodejarem la població de Santpedor pels afores, tot i que si ho desitgeu és ben factible d’anar pel centre i així descobrir el nucli antic d’aquesta població.

Sigui com sigui, sortirem de la població en direcció Castellnou de Bages i prendrem la sortida que va cap al cementeri. En aquest punt passarem de l’asfalt a la terra, primer per una pista una mica espatllada i després per uns corriols que en pujada forta i pedregosa ens duran fins al primer dels gronxadors que trobarem en aquest recorregut.

1613144902579
El primer dels gronxadors que trobarem, amb magnífiques vistes cap a Montserrat i el Pla de Bages.

Tot seguit, passarem breument per la urbanització del Serrat de Castellnou i prendrem el carrer de la Vall, que abandonarem per una pista de terra. En una marcada corba d’esquerres haurem d’agafar un sender que en pocs metres ens deixarà al segon dels gronxadors.

1613144902566
El segon dels gronxadors que trobarem, ben a prop de la urbanització d’El Serrat de Castellnou.

Tot seguit davallarem per un corriol, enllaçarem amb una pista i al cap de pocs metres cal estar alerta a la nostra dreta per prendre un altre corriol que ens durà a una altra pista.

A partir d’aquí, perdrem desnivell, però ben aviat començarem a fer una pujada bastant constant, però de molt bon fer i amb magnífiques vistes, enmig de camps de conreu.

1613144902546

Seguirem pujant fins que finalment enllaçarem amb un llarg i fàcil corriol que ens deixarà just a sota del Turó de Cellers (611m.), on opcionalment acabarem d’arribar per un breu tram d’asfalt.

Antigament en aquest turó també hi havia un gronxador, però arran d’una recent tala d’arbres ha desaparegut.

1613144902526
Vistes cap a la Torre de Castellnou, des del Turó de Cellers.

Després de contemplar les vistes, desfarem un breu tram de camí i seguirem per pista, primerament ascendit uns metres per, després, començar una llarga i ràpida baixada.

Caldrà estar atents, ja que la velocitat pot fer que ens passem el tercer dels gronxadors, situat uns metres per sota la pista i el qual queda molt ben camuflat. Cal baixar uns metres per un petit corriol per trobar el gronxador.

1613144902506
El tercer dels gronxadors, amb vistes a la població de Sallent.

Feta la visita, seguirem davallant per la pista i ben aviat haurem d’agafar un camí que resseguint pel costat de l’autovia C-16, ens portarà a les antigues vies de tren de la mina de sal de Sallent, actualment en desús.

Caldrà estar atents i creuar les vies del tren en el punt senyalitzat per tal d’agafar el camí de la Séquia de Manresa, canal medieval del s. XIV que, avui en dia, encara duu l’aigua del riu Llobregat fins a Manresa.

1613144902467
Camí de la Séquia de Manresa.

En aquest punt, si ja coneixem aquest indret i volem fer via, podem seguir pel costat de les vies del tren i, abans de creuar un túnel, pujar per un sender desdibuixat cap a la dreta. Posteriorment, per pista, hi ha diverses opcions per enllaçar amb el track poc abans de tornar a entrar a la població de Santpedor.

Si seguim l’itinerari de la Séquia, gaudirem d’unes magnífiques vistes i entorn, però caldrà estar atents i creuar la Séquia per un petit pont de ferro.

1613144902422
Pont de ferro que cal creuar.

Seguirem per pista i passarem prop de Cal Lluçà. Veureu que el track hi va a parar i desfaig el camí. Això és degut al fet que, segons l’època, hi ha bestiar i aleshores es recomana passar per on ho vaig fer jo, en direcció a la Caseta de Lluçà.

Finalment, per arribar al quart gronxador haurem d’estar atents a prendre un corriol enmig d’una baixada ràpida per pista.

1613144902402
Quart gronxador, ben a prop de Santpedor.

Seguidament, baixarem per pista fins a Santpedor i, aleshores, prendrem el camí cap als aiguamolls de la Bòbila (si teniu temps i cadenat per la bicicleta, es recomana la visita).

Seguirem per pista de forma molt planera i tornarem a enllaçar amb el camí de la Séquia, que ens menarà cap al Parc de l’Agulla, on veurem un llac que guarda les aigües que arriben d’aquest canal medieval.

1613144902388
El Parc de l’Agulla, amb vistes a Montserrat, malgrat els núvols.

Finalment, per tornar a Sant Joan de Vilatorrada, seguirem el GR3, tot enllaçant diferents pistes i un breu tram d’asfalt amb molt poc trànsit.

Imatges

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *