Circular Valls d’Aiguamòg i Valarties

Matinal en BTT que, tot sortint de Salardú, ens durà a remuntar la Val d’Aiguamòg, tot passant pels Banhs de Tredòs i pujant fins ben a prop del Tuc de Salana per, aleshores, començar una llarga baixada per la Valarties, plena de contrastos i magnífiques vistes cap als cims del PN d’Aigüestortes i estany de Sant Maurici.

Dades de la sortida:

• Lloc de sortida: Salardú, Naut Aran (Val d’Aran)
  • Distància: 31 Km
  • Desnivell positiu: 1.020 metres.
  • Temps: 3:20h. (comptant parades)
  • Dificultat: Fàcil.
  • Track de la ruta: Prémer aquí.

Crònica:

En l’últim dia de l’estada a la Val d’Aran, a finals de setembre i abans d’emprendre el camí de retorn, decideixo fer una última ruta en BTT. Les cames ja pesen força i més després d’haver pujant el Tuc de Molières el dia anterior, però encara em queden alguns cartutxos d’energia per acabar de cremar.

Després de gaudir de l’espectacular esmorzar que serveixen a l’hotel on m’allotjava, anomenat El Ciervo i de despedir-me de la seva amable responsable, poso tots els trastos i la bici al cotxe i pujo fins a Salardú, on estacionaré al pàrquing que hi ha al centre del poble.

Des de l’estacionament anirem a buscar la rotonda de la C-28 i seguirem les indicacions per anar al PN d’Aigüestortes per la Val d’Aiguamòg. També apareixen indicats els Banhs de Tredòs, per on també passarem.

Tot seguit, en comptes de seguir per la carretera, veig un pont que em crida l’atenció i vaig a passar-hi. Sigui com sigui, tornaré a enllaçar amb la mateixa carretera uns metres més amunt.

Pont que creua les aigües de la Garona, al seu pas per la part baixa de la població de Salardú.

Seguirem per la carretera, que ja començarà a pujar prou fort i, de fet, pràcticament ja no donarà treva fins que arribem al Barratge d’Aiguamòg. Abans però, obtindrem magnífiques vistes de Salardú, Unha i el Poi d’Unha, cim destacat d’aquesta zona i on podem trobar la via ferrada de mateix nom.

En primer terme podem veure Salardú. Just darrere, la població d’Unha i al fons el Poi d’Unha (2.221m.).

Després de remuntar tot aquest tram, arribarem a una zona més planera on hi ha el Barratge d’Aiguamòg.

El Barratge d’Aiguamòg, que recull els aigües del riu amb mateix nom i dels seus afluents.

Tot seguit, de forma més suau, arribarem fins on a l’estiu sembla que deuen barrar el pas quan l’estacionament de Banhs de Tredós s’omple.

A partir d’aquest punt tornarem a pujar fort i sense treva pràcticament fins arribar a la següent àrea d’estacionament, als ja anomenats Banhs de Tredós.

Durant el camí, podrem gaudir de magnífiques vistes i de pastures plenes de cavalls i vaques.

Després d’algunes llaçades molt seguides, arribarem a la Borda Lacreu, indicador que aquest tram de pujada forta ja s’està acabant.

La borda Lacreu.

Ben aviat, arribarem a una zona molt planera i al fons ja intuïrem el Plan dels Banhs.

Finalment, creuarem per un pont i arribarem a l’estacionament de l’àrea dels Banhs de Tredós. De fet, per anar als propis Banhs de Tredòs hi ha un camí barrat, imaginem que només accessible per a usuaris d’aquest hotel/balneari.

Pont dels Banhs de Tredòs, amb força trànsit de vaques, que van al seu ritme.

Des del pàrquing seguirem per la pista que va cap a la dreta i que va pujant lleugerament. Ja obtindrem bona vista de l’edifici on hi han els Banhs de Tredòs.

A tall anecdòtic, aquest establiment és el balneari més alt d’Europa i es troba a uns 1.750 metres d’altitud aproximadament.

Els Banhs de Tredòs, a la dreta i la pista que hem de seguir.

Seguirem pujant, ara ja per pista sense asfaltar, però en un estat de conservació excel·lent. De moment no tindrem cap pujada destacada i podrem gaudir tranquil·lament del paisatge i del riu d’Aiguamòg.

Ben aviat arribarem a una àrea de picnic on haurem de creuar un pont. Tindrem molt bones vistes del riu d’Aiguamòg.

Superat aquest pont, ben aviat el camí tornarà a enfilar fort i fins i tot trobarem un tram encimentat que ens durà fins a l’accés al Circ de Colomèrs.

En aquest punt, podem reomplir els bidons d’aigua gràcies a una font que brolla molt generosa.

Accés al magnífic Circ de Colomèrs.

En aquest indret s’acaba el ciment i tornarem a la terra, però el desnivell encara seguirà pujant i ho farà més fort que fins ara.

La dura pujada que ens espera just després de trobar l’accés al Circ de Colomèrs.

Guanyarem alçada molt ràpidament i se’ns obriràn magnífiques vistres. De fet, ja ben avall podrem veure el Plan dels Banhs, amb alguna de les seves característiques bordes.

Aviat s’aniran acabant els pujadors drets i ja començarem a planejar força mentre anem virant de sentit cap a l’oest flanquejar el Tuc de Salana (2.485m.).

Acabat el flanqueig, començarem a baixar entre boscos i prats. Si fem una mirada enrere, veurem el Tuc de Salana.

Mirant enrere, veurem el Tuc de Salana (2.485m.)

Seguirem baixant i de fet pràcticament no haurem de pedalar fins a Arties (excepte breus trams molt puntuals). Passarem per preciosos indrets, com per exemple les Cabanes de Pruedo, uns refugis lliures que queden a banda i banda de la pista.

Les Cabanes de Pruedo i, al fons, el cim del Montardo (2.833m.).

Al llarg de la baixada haurem d’estar molt atents ja que en aquest indret hi ha molts ramats d’animals i tot sovint creuen la pista per anar d’una banda a l’altra dels seus prats de pastura.

Seguirem baixant i de fet veurem la continuació de la pista molts metres avall, bon símptoma de que ens queda molta baixada per recórrer encara.

Després de baixar una bona estona, entrarem en una magnífica avetosa que ens protegirà del sol, ja que el dia està sent prou calorós malgrat estar a finals de setembre.

Després de seguir baixant, arribarem a l’àrea d’estacionament per accedir al PN d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici des de la Valarties, a l’indret conegut com a Pònt deth Rèssec.

L’àrea d’estacionament de Pònt deth Rèssec, punt d’accés al PN d’Aigüestortes des d’Arties.

Ara ja per asfalt i de forma molt ràpida, baixarem fins a la problació d’Arties, on aprofitarem per fer una petita volta pels seus bonics carrers.

L’església de Santa Maria d’Arties (s.XII) i part d’una de les torres de l’antic castell d’Arties, també del s.XII.

Finalment, des del centre d’Arties anirem a buscar la zona esportiva i des d’aquí enllaçarem amb la C-28, que en pocs minuts amb un lleuger ascens ens deixarà a Salardú, d’on hem sortit fa unes hores.

Aquesta ruta és molt interessant per tal d’endinsar-nos a les valls d’Aiguamòg i Valarties, especialment en les seves parts altes i d’enllaç, on potser difícilment hi passaríem caminant, amb raquetes o esquís ja que no hi ha cims o indrets de referència.

Talment com em va passar tot realitzat la ruta entre les valls de Varradòs i Unhòla, que també és totalment recomanable de fer.

Degut a l’alçada a la que passa la ruta, cal escollir un dia de sol, ja que si trobem mal temps a la part alta, ho podem passar malament i pot ser fins i tot perillós.

Aquesta, com moltes altres rutes de la vall, estan molt ben indicades gràcies a la tasca que es fa des del Centre BTT de la Val d’Aran, podreu trobar informació i moltes rutes per a tots els nivells.

Imatges

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *