Circular Valls de la Garona – Varradòs – Unhòla

Ruta en BTT molt completa que, sortint de Vielha, ens durà a remuntar la Val de Varradòs, tot passant pel bonic Sauth deth Pish per, tot seguit, descendir per la Val d’Unhòla i creuar diverses poblacions amb molt d’interès. En tot el recorregut gaudirem de magnífiques vistes, fins i tot del massís de la Maladeta.

Dades de la sortida:

• Lloc de sortida: Vielha, Mijaran (Val d’Aran)
  • Distància: 47 Km
  • Desnivell positiu: 1.400 metres.
  • Temps: 5:30h. (comptant parades + dinar)
  • Dificultat: Bastant fàcil.
  • Track de la ruta: Prémer aquí.

Crònica:

Després d’una jornada de vies ferrades, tot realitzant la Poi d’Unha i Eth Taro d’Arties, l’endemà toca agafar la bici i sumar quilòmetres i desnivell a les cames.

Malgrat que m’hi volia posar d’hora, la tardor va traient el cap i ja no cal matinar massa, ja que als migdies la temperatura és prou agradable. D’aquesta manera també vaig poder gaudir de l’espectacular esmorzar que serveixen a l’hotel on m’allotjava, anomenat El Ciervo i que és impecable, tant pel que fa a instal·lacions, atenció i el destacat esmorzar. A més a més, tenen servei de guarda-bici (i guarda-esquís a l’hivern) i la ubicació, al bell mig de Vielha, no pot ser millor.

Així doncs, sortint de la plaça de Sant Orenç, travessarem el riu Garona i de seguida prendrem el Camin Reiau, que en aquest punt és un corriol bastant pedalable excepte algun breu pas que, segons la nostra habilitat, potser haurem de posar el peu terra. Ben aviat passarem per sota una gran canonada d’aigua.

Aviat enllaçarem amb una pista asfaltada, en baixada, on passarem per l’Arriu Salient.

Seguirem baixant i passarem pels afores de Vilac (hi hauria l’opció de creuar el poble pel mig) i enllaçant trams de carretera i corriol, arribarem a la carretera N-230 que haurem de seguir durant uns metres, però al cap de poc ja prendrem un corriol que puja fort i que ens dirigirà a Arròs.

Arribats a Arròs, creuem la població per algun pujador fort, fins a la part alta, on trobem la capella de la Mare de Déu del Pilar.

La capella de la Mare de Déu del Pilar i a la seva esquerra, el camí que hem de seguir.

Seguirem per un caminet a l’esquerra de la capella i en breus instants trobarem una pista asfaltada que, en baixada, ens dipositarà a la carretera que remunta la Val de Varradòs fins al Sauth deth Pish.

A partir d’aquí la pujada serà constant i dura, pel que és recomanable agafar-s’ho amb calma i gaudir del bonic entorn.

L’arriu de Varradòs, la vall del qual anirem remuntant.

Al marge de la carretera anirem trobant cartells informatius amb el desnivell que ens trobarem en els propers quilòmetres.

Gràcies als panells informatius, el desnivell no ens agafarà desprevinguts.

Seguirem remuntant amb calma i la veritat és que els paisatges ajuden. De fet, a mesura que guanyem alçada, obtindrem unes vistes sensacionals cap al massís de la Maladeta i altres cims de la zona. Vegeu el vídeo a continuació.

Magnífiques vistes tot pujant per la carretera que ens durà al Sauth deth Pish

Arribats a la zona on vaig gabar el vídeo, anomenada Es Planhets i que està aproximadament al Km. 13,8 del track, les pujades fortes de la carretera ja hauran acabat (després ja vindran les de la pista que puja al coll de Varradòs) i amb una pujada molt suau arribarem al pàrquing habilitat per a visitar el Sauth deth Pish.

L’aparcament del Sauth deth Pish.

Seria imperdonable passar de llarg aquest espectacle de la natura, pel que hi arribarem pedalant, tot passant per un pont de fusta i seguint per uns prats herbosos bastant inclinats, fins al mirador superior del Sauth deth Pish i des d’aquí baixarem per les escales i el camí habilitat (compte si baixeu en bici).

Al fons, podem apreciar el Sauth deth Pish.

Feta la visita, desfarem el camí i seguirem per la pista, que a partir d’ara serà sense asfaltar i com no, anirem guanyant desnivell, però al començament de forma prou suau.

Més endavant, en una pastura de vaques, hi ha una bifurcació i nosaltres hem de seguir per l’esquerra, creuant l’arriu de Varradòs per un pont i seguint en tot moment per pista ample, però cada vegada més espatllada i pedregosa.

En aquest punt, ja veurem com el paisatge va canviant de tonalitats i els arbres comencen a desaparèixer.

La pujada començarà a ser cada vegada més dura i haurem de pedalar amb ganes. Els paisatges, com en tot el camí, ens ajudaran a fer la pujada molt més entretinguda.

Vistes de la pista i les llaçades amb fort pendent que acabem de superar.

En un moment donat veurem la Cabana dera Tartèra, encara no haurem arribat al coll de Varradòs, però podem dir que serà com el cartell de l’últim quilòmetre abans de coronar el port de muntanya.

La Cabana dera Tartèra serà un indicador de què queda ben poca pujada per coronar el Coth de Varradòs.

Finalment, arribarem al Coth de Varradòs, on anirem planejant una estona i ja se’ns obriran les vistes cap a l’altra vessant de muntanya.

El Còth de Varradòs.

A partir d’aquest punt ens espera una baixada llarga, però que si ens l’agafem a alta velocitat, se’ns farà curta. Sigui com sigui, haurem d’estar atents, ja que hi ha força pedra a la pista i si tracem malament la nostra línia, podríem fer-nos bastant mal.

Comencem a baixar i veiem la traçada que fa la pista.

En un moment donat, ja veurem el Plan dera Lana i les últimes llaçades que fa la pista. Segurament aquest serà el tram més divertit de la baixada per pista.

Al fons, podem contemplar el Plan dera Lana, punt on la pista ja esdevé pràcticament plana.

Arribats al plan dera Lana, creuarem l’arriu Unhòla, que aquí encara conserva una mica del seu color vermellós, gràcies a l’alta quantitat de ferro que porten les seves aigües.

Si remuntem la vall d’on prové, trobarem un riu amb una tonalitat vermella molt forta, tal com vam poder comprovar en la recomanable excursió on vàrem pujar el Tuc de Maubèrme.

El plan dera Lana i a la dreta, l’arriu Unhòla.

Després de creuar tot el plan dera Lana, seguirem baixant fins a la bonica població de Bagergue, que creuarem pels seus estrets i costeruts carrers fins a l’església de Sant Feliu, on prendrem l’antic camí que du de Bagergue a Unha.

L’església de Sant Feliu (s.XII).

Aquest camí, a banda de ser preciós, farà que posem a prova les nostres habilitats sobre la bici, especialment en els primers metres, amb un tram d’escales seguit d’un tram molt pedregós.

Tot seguit el camí serà molt més fàcil i podrem gaudir de la frescor d’un bonic bosc.

Finalment, entrarem a la població d’Unha, que creuarem per, de seguida, agafar una pista sense asfaltar. Si mirem enrere, veurem l’estació d’esquí de Vaquèira (comercialment anomenada Baqueira-Beret).

A l’esquerra podem veure el pobla d’Unha, a la dreta Salardú. Més al fons Tredòs i a la part superior de la imatge Vaquèria, amb la seva urbanització i les pistes d’esquí.

Des d’aquesta pista, obtindrem magnífiques vistes, altra vegada, del massís de les Maladetes, ara des d’un angle diferent.

Gira-sols al costat de la pista. A davant ja podem veure el poble de Gessa, cap on ens dirigim i al fons, el massís de les Maladetes.

Ben aviat arribarem al poble de Gessa, que creuarem i anirem a parar a la part baixa del poble per uns costeruts carrers.

Tornarem a prendre el Camin Reiau, que ben aviat desemboca a la carretera C-28, molt a prop d’Arties, on arribarem de seguida.

L’església de Sant Joan d’Arties, del s.XIII. En la imatge, també veiem el cartell amb el camí a seguir.

Davant l’església de Sant Joan, veurem un pal indicador amb el camí a seguir. Ens apartarem de la carretera C-28 per buscar un carrer paral·lel i seguir pel Camin Reiau, que ben aviat es convertirà en una pista sense asfaltar.

Després d’algun puja i baixa, entrarem a la població de Garòs, que travessarem fins a la bonica església de Sant Julià (s.XII).

Ben aviat la pista es convertirà en un deliciós corriol que gaudirem molt, però anant amb compte, ja que una errada i el més probable és que acabem rodolant fins a l’arriu Garona.

El Camin Reiau es converteix en un estret sender en aquest indret, elevat però ben a prop de l’arriu Garona.

Tot seguit, haurem de travessar el riu Garona per entrar a la població de Casarilh. Trobarem pals indicadors que, en tot moment, ens deixen clar el camí a seguir.

El pont que travessa el riu Garona. Al fons, podem veure el campanar de l’església de Sant Martí de Casarilh.

Sortirem de la població i un altre corriol ens durà a un pont per tornar a creuar la Garona, tot seguit, baixeu pinyons que bé un pujador breu però molt fort.

En aquest punt el Camin Reiau torna a ser un sender estret i penjat sobre l’arriu Garona, pel que haurem d’anar amb compte. De fet, en algun punt trobarem alguna passera de fusta ben estreta.

Passera penjada sobre l’arriu Garona.

Seguirem gaudint d’aquest corriol, ara ja per terreny més amable.

Bonic tram de corriol ben a prop de VIelha. Al fons veiem el cim del Montcorbison, molt recomanable ascensió, bé des de Vielha o des de la Bassa d’Oles.

Un últim tram de corriol, ens durà als carrers que hi ha al nord de Vielha i ja només ens quedarà creuar l’arriu Garona per tornar al punt d’inici.

Aquesta ruta és molt interessant per tal de descobrir un dels paratges més inhòspits i amagats de la Val d’Aran, que és la part alta de val de Varradòs. A més a més, podrem fer un llarg tram del Camin Reiau i descobrir pobles i racons de gran bellesa.

Degut a l’alçada a la que passa la ruta, cal escollir un dia de sol, ja que si trobem mal temps a la part alta, ho podem passar malament i pot ser fins i tot perillós.

Aquesta, com moltes altres rutes per la vall, estan molt ben indicades gràcies a la tasca que es fa des del Centre BTT de la Val d’Aran, on podreu trobar informació i moltes rutes per a tots els nivells.

Imatges

Una resposta a «Circular Valls de la Garona – Varradòs – Unhòla»

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *