Via ferrada Eth Taro d’Arties

La via ferrada Eth Taro, situada a la població d’Arties, és la més nova de la Val d’Aran i malgrat que no és gaire llarga, té alguns passos que val la pena conèixer. A més a més, en molts trams haurem d’utilitzar la roca per superar passos que no són del tot fàcils.

Dades de la sortida:

• Lloc de sortida: Arties, Naut Aran (Val d’Aran)
  • Distància: 1,64 Km
  • Desnivell positiu: 226 metres.
  • Temps: 1h.
  • Dificultat: K4+
  • Track de la ruta: Prémer aquí.

Crònica:

Després de realitzar la via ferrada Poi d’Unha, que ja coneixíem d’una altra ocasió, m’animo a visitar la ferrada més nova de la Val d’Aran, que no és cap altre que Eth Taro, ubicada al nord de la bonica població d’Arties.

Per arribar-hi, podem deixar el cotxe en algun dels nombrosos pàrquings d’aquesta població o, si estem de sort, el podrem deixar a la mateixa carretera C-28, com va ser el meu cas.

Sigui com sigui, haurem d’anar en direcció a la rotonda que hi ha a l’entrada de la població i agafar un sender que puja en direcció nord uns metres abans d’aquesta. Arribarem a un carrer i just creuant aquest, comença una pista encimentada, prou dreta, que haurem de prendre fins a la seva fi. Al fons a l’esquerra, ja podrem apreciar la paret on es troba la via ferrada.

Quan la pista vagi morint, a mà esquerra trobarem un indicador per tal d’accedir a la via ferrada.

En breus moment arribarem al peu de la via, on ens podrem equipar i ja intuirem que en aquesta ferrada no trobarem gaires grapes i haurem de confiar en l’adherència del nostre calçat i fer servir la roca per progressar.

Inici de la via ferrada Eth Taro, on només trobarem uns petits esglaons per als peus.

Començarem a progressar entre els petits esglaons i al cap de pocs metres trobarem un pas on haurem de mirar on posem mans i peus per tal de superar un pany de paret vertical de 2 metres. No és difícil, però cal trobar les preses adequades.

En alguns trams també trobarem grapes per tal de progressar, però no seran pas trams de dificultat.

Tot seguit realitzarem una travessa de dretes, força llarga i amb algun pas interessant.

Si no veiem clar com progressar per la roca, sempre podrem tibar del cable, però us recomano mirar i remenar la roca, on hi ha opcions per tal d’avançar.

Finalment, abans d’arribar al primer pont hi ha una escapatòria, però si hem arribat fins aquí, tot el que vindrà és més fàcil a parer meu.

Arribarem a un primer pont nepalès d’uns 25 metres, molt bonic i aeri, que també es pot fer servir com a tirolina segons indiquen els cartells (cal dur el material).

El primer pont nepalès, d’uns 25 metres i que es pot fer servir com a tirolina.

En tot moment les vistes cap a Arties seran magnífiques i val la pena parar per contemplar-les.

El poble d’Arties en primer terme i, al fons, el Montardo (2.883m.), cim emblemàtic dera Val d’Aran.

Superat el pont, fem una breu travessa sense res destacable i arribem a un altre pont, més espectacular, d’uns 30 metres i amb molt més ambient que el primer. Aquest també es pot fer servir com a tirolina.

En aquest punt també hi ha una variant on trobarem un curiós pas, ben recomanable de fer, ja que les escapatòries existents ens permetran fer tal combinació i no perdre’ns cap dels al·licients de la via. Es tracta d’un pèndol on passarem d’un tram de grapes a un altre, ben suspesos al buit per uns instants.

Superat el pèndol, trobarem un mur bastant dur, però que se supera bé i arribarem al final de la via ferrada, on tindrem l’opció de tornar a entrar-hi (esquerra) per seguir jugant o bé, agafar el retorn a mà dreta, on trobarem un tram equipat amb cable de vida.

Si finalitzem la via en el pont de 30 metres, també hi ha una sortida fàcil cap amunt, que enllaça amb la del pèndol (sense passar per aquest) o bé podem muntar un ràpel de 30 metres que ens deixarà en una balma.

Arribats aquí, he de comentar que al creuar l’últim pont em vaig trobar amb la sorpresa de veure dos trams de via ferrada al final d’aquest, que procedeixen de la balma de sota i no apareixen ressenyats enlloc.

En agafar el camí de retorn, m’apropo a aquesta balma i veig que la instal·lació és de qualitat, però amb grapes més petites i molt escasses, pel que cal estudiar molt bé els moviments a realitzar si no volem acabar penjats com una llonganissa. El grau de dificultat d’aquests petits segments és de K7/+.

Trams de dificultat K6 que trobem just en acabar l’últim pont de la via ferrada.

El camí de retorn, ens deixa just a l’inici de la pista que hem pres per arribar a la via ferrada, pel que només haurem de desfer el camí fins on hàgim estacionat el vehicle.

En resum, aquesta és una via que, si bé es fa curta, val la pena visitar-la, ja que en algun punt haurem d’analitzar bé on agafar-nos i l’al·licient dels dos ponts i el pèndol, la fan entretinguda. A més a més, obtindrem unes vistes sensacionals d’Arties i el seu entorn.

Imatges

3 respostes a «Via ferrada Eth Taro d’Arties»

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *