Anayet per Barranco las Negras i Canal Roya

El pic d’Anayet, de 2.574 metres, són les restes d’un antic con volcànic que, juntament amb el pic del Midi d’Ossau, situat a pocs quilòmetres al nord del primer, són els únics cims de formació volcànica del Pirineu. Ascendirem per una ruta que malgrat fàcil, és poc habitual, però altament recomanable fora de la temporada d’hivern.

Dades de la sortida:

• Lloc de sortida: Antic càmping Canfrac, Canfranc (Jacetánia)
  • Distància: 18 Km
  • Desnivell positiu: 1.400m.
  • Temps: 9:11h (comptant parades)
  • Dificultat: F+. Fàcil.
  • Track de la ruta: Prémer aquí.

Estem a la tardor, el fred comença a fer acte de presència i els dies es van escurçant, amb el que hem d’estar més atents als horaris de les rutes. Però tot i això, és una època magnífica per fer senderisme i pujar cims, ja que sense la calor de l’estiu, les ascensions poden ser ben agradables i amb un teló de fons tenyit de colors ataronjats gràcies als boscos amb arbres de fulla caducifòlia.

Aquesta sortida la realitzarem amb uns quants companys del Centre Excursionista Montserrat i estava prevista al calendari de sortides de la secció alpina. Amb el que el dia 17 d’octubre ens trobem tots al punt d’inici, situat a l’accés de l’antic càmping de Canfranc, el qual sembla que està en desús des de fa bastants anys.

Accés al càmping de Canfranc, on alguns han fet nit i altres hem arribat al mateix matí.

Després de posar-nos al dia i començar a fer uns riures, cosa habitual amb les sortides del centre, emprenem la marxa per anar a buscar la connexió amb el GR-11, que trobarem pocs metres després de creuar un pont de ciment que passa per sobre el riu Aragón.

Anirem enllaçant diferents senders, molt ben indicats, que passen per algun antic refugi lliure i per les instal·lacions, actualment abandonades del càmping de Canfranc.

Refugi lliure, en mal estat de conservació.

Finalment enllaçarem amb una ampla pista, on trobem el GR-11, i la seguirem de forma ascendent, però suau. No hi estarem molta estona, ja que haurem de prendre un trencall a la dreta on, una breu baixada ja per sender, ens durà a travessar un pont per sobre el bonic engorjat que formen les aigües del barranc de Canal Roya.

Pont que travessa per sobre d’un petit engorjat.

Seguidament, anirem guanyant alçada de forma còmoda per un bonic sender, però haurem d’estar alerta, ja que la nostra intenció és ascendir pel Barranco de las Negras, que pròpiament no és un barranc, sinó que trobarem uns prats herbosos prou inclinats.

De fet, de baixada vam trobar un cartell indicador del Barranco de las Negras, que sembla bastant nou i que està ubicat molt a prop d’un antic refugi. Si volem evitar donar una mica de volta, podreu seguir el track, en cas contrari, tindreu l’opció de seguir fins al cartell o, si ha desaparegut, en arribar a l’antic refugi de Canal Roya sabreu que us heu passat uns pocs metres.

Punt on abandonem el GR-11 i comencem a ascendir fort per prats alpins.

Anirem pujant per terreny bastant dret, però fàcil i esquivant alguns matolls i arbustos que a mesura que anem guanyant alçada, desapareixeran. Al cap de poca estona, les vistes cap a la vall ja seran un clar indicador que anem guanyant alçada de forma prou sobtada.

Ascendint pel Barranco de las Negras.

Seguirem ascendint i en algun moment sembla que trobem rastres de camí, però anem traçant una diagonal per tal d’evitar donar volta, sempre per terreny dret però relativament còmode. A mesura que anem avançant, començarem a veure més clarament la Punta de las Negras, darrere del qual hi ha el pic d’Anayet i que estan units per una carena que sembla prou fàcil de resseguir.

La Punta de las Negras, de 2.461 metres, a l’esquerra de la imatge.

Seguirem pujant, cada vegada amb el terreny menys inclinat i en conseqüència més còmodament. Si ens hi fixem i el dia és serè, mirant cap al nord veurem la part més alta del massís del Midi d’Ossau, que perdrem de vista en accedir a la vessant sud de la Punta de las Olas, on un magnífic pla herbós ens donarà un breu descans a la continuada pujada que hem fet fins al moment.

Bonic pla herbós que trobem abans de la pujada final al cuello de Anayet.

En aquest punt decidim dividir-nos i uns quants membres de l’equip anirem a ascendir el Vèrtice de Anayet i altres aniran directament al cuello de Anayet. Sigui com sigui, cap de les dues opcions deixa de ser fàcil. Finalment jo m’uniré amb els companys que pugen al Vèrtice d’Anayet.

Foto on es veuen els companys que pujaran directament al coll d’Anayet, acabant de resseguir el pla.

Després d’una pujada prou dreta, però fàcil, arribarem a un coll anomenat El Porté (2.386 m.), on agafarem la carena que a mà esquerra i en pocs minuts ens durà al cim del Vertice d’Anayet.

Foto del Vèrtice d’Anayet i, al fons, el majestuós Pic d’Anayet.

Al llarg de la carena que ens durà al cim, ja començarem a veure pedres i terra d’una tonalitat molt vermellosa, que li donen un toc especial al paisatge. Arribats al cim del Vertice d’Anayet, de 2.555 metres i també conegut com a Punta del Garmo, obtindrem unes magnífiques vistes frontals del pic d’Anayet i també del pic de Midi d’Ossau.

Vista frontal del Pic d’Anayet i, a la seva esquerra, el majestuós Midi d’Ossau.

Mengem algun ganyip al cim, però no ens entretenim massa, ja que observem els companys esperant-nos al coll d’Anayet, així que emprenem una costeruda, però fàcil baixada que ràpidament ens durà a unir-nos amb els altres integrants de la sortida.

Reprenem la marxa per ascendir al Pic d’Anayet per un evident sender. De fet n’hi ha dos de senders, però porten al mateix lloc. Començarem a pujar, ara de forma més dreta i arribarem a un altre replà on ens trobem amb una curiosa formació rocosa d’un color vermell molt viu. Moment ideal perfer-se una foto d’equip!

IMG-20211017-WA0137
Foto d’equip, abans d’emprendre la pujada final al cim de l’Anayet.

Després de les fotos, seguim al camí per un pujador fort i una mica descompost, però fàcil, que ens deixarà a un pas amb una mica d’ambient on s’ha habilitat una cadena per a més seguretat. De fet, a davant hi ha cua i algunes persones s’aferren a la cadena com si els hi anés la vida, fet que denota el poc costum de muntanya que tenen.

Si tenim una mica de nocions de grimpada podrem pujar fàcilment, però amb molt de compte, uns metres per sota de la cadena. Si no ho veiem clar, la cadena és una gran garantia.

Superant el flanqueig equipat amb cadena.

Seguidament, trobarem una xemeneia que sembla més dreta del que és, ja que gairebé no caldrà fer servir les mans per progresar-hi.

Ascendint per la xemeneia prèvia al cim.

Finalment farem cim al Pic d’Anayet, de 2.474 metres d’altitud, on ens trobem a força gent i és que, aquest és un cim molt concorregut, on es puja especialment des del sector de l’estació d’esquí de Formigal.

Les vistes avui són fenomenals, ja que malgrat el cel estava una mica ennuvolat, fa una mica de vent i l’ha deixat prou net, fet que ens permet veure, a banda del Midi d’Ossau, gairebé tots els cims de més de 3.000 metres de la Vall de Tena, el Mont Perdut i, fins i tot, el massís del Vignemale. En el següent vídeo podreu veure una petita mostra de les vistes des del cim.

Magnífiques vistes des del cim del Pico Anayet.

Després d’un merescut descans i contemplar les magnífiques vistes, tot endevinant algun dels cims que ens envolten, reprenem la marxa baixant pel mateix camí que hem seguit des del coll d’Anayet. Trobarem retencions a la baixada a causa d’algun grup nombrós poc experimentat que s’encalla al tram de la xemeneia primer i de la cadena després. Caldrà tenir paciència.

Arribats al coll, podem optar per baixar per on hem pujat o bé, descendir en direcció als Ibones de Anayet, opció recomanada, ja que així farem una ruta circular i podrem veure el cim de l’Anayet per totes les seves cares.

Començant a descendir en direcció als Ibones de Anayet.

Després de fer un breu tram de baixada i si ens volem estalviar fer volta, haurem d’estar atents a un sender desdibuixat que marxa cap a l’esquerra i que flanqueja relativament a prop de les grans parets de la cara sud de l’Anayet.

Un divertit tram entre blocs de pedra, ens durà a un replà que aprofitarem per dinar.

Al fons a la dreta podem veure el coll d’Anayet, d’on venim.

Després d’un llarg descans seguirem la marxa en direcció a l’inici de la Canal Roya. Si girem la vista cap enrere, veurem les majestuoses parets que té l’Anayet en aquest vessant de muntanya.

Grans parets a la cara sud de l’Anayet.

Ben aviat enllaçarem amb el GR-11, que prové de l’estació d’esquí de Formigal i que baixa per la Canal Roya. El sender està molt ben trepitjat i gaudeix d’unes vistes esplèndides vers la vall cap on ens dirigim i, com no pot ser d’una altra manera, cap al pic d’Anayet.

El grup, baixant per la Canal Roya.

Després de la forta baixada per la Canal Roya, que malgrat dreta és molt fàcil, arribarem a una magnífica esplanada herbosa on, segons sembla, hi ha algun dolmen i, fins i tot, algun Cromlec, però no ens aturem a buscar-los i seguim la marxa, ja que la baixada és llarga i les hores de sol van minvant.

Planejant per un còmode camí.

El camí anirà planejant, però aviat començarà a baixar, amb algun breu pujador, per una vall que cada vegada serà més tancada i amb un torrent molt més marcat, fet que el farà encara més bonic. En una estona arribarem al refugi lliure de Canal Roya, en molt mal estat de conservació.

La vall de la Canal Roya, poc abans d’arribar al refugi de mateix nom i on endevinem els prats per on hem pujat fa unes hores en direcció al Barranco de las Negras.

Seguirem baixant, ara ja per camí conegut, però gaudint dels paisatges de tardor que ja van traient el cap.

Color de tardor, amb el Pic d’Aspe i altres, al fons.

Finalment, haurem d’estar alerta al trencall que, tot abandonat la pista per l’esquerra, ens durà cap a la zona de l’antic càmping de Canfranc, des d’on hem sortit ja fa forces hores.

Trencall en direcció a Canfranc, que haurem de seguir.

Finalment arribarem a l’estacionament, ben satisfets d’haver gaudit d’una magnífica sortida, en un dia assolellat i amb la magnífica companyia dels companys del centre excursionista.

Trobem que l’alternativa de pujar per Canal Roya i el Barranco de las Negras és molt bona opció per ascendir al pic d’Anayet i si bé haurem de sumar una mica més de desnivell i quilòmetres, ho farem per camins fàcils, menys transitats i evitant el pas per estacions d’esquí i altres construccions que espatllen el paisatge.

Imatges

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *