Pic Lustou, per la vall de Rioumajou

01011079

Interessant ascensió a un dels 3.000 més aïllats del Pirineu, no en va, el seu encadenament amb altres tres-mils és francament complicat o llarg. Tot i això, l’ascensió no és gens difícil i agradable per fer en un sol dia o, fins i tot, en una matinal.

Dades de la sortida:

• Lloc de sortida: Vallée du Rioumajou, Saint-Lary-Soulan (Vièla d’Aura)
  • Distància: 12,7 Km
  • Desnivell positiu: 1.457m.
  • Temps: 7:30 hores
  • Dificultat: F+. Breu grimpada a la part final, fàcil però amb algun pas un pèl aeri.
  • Track de la ruta: Prémer aquí.

Feia dies que parlàvem de fer alguna activitat amb uns companys, el Charli i l’Adrià i malgrat que els plans inicials eren diferents, una nevada d’última hora ens convida a projectes més modestos. Aprofitarem per ascendir aquest tres mil, clarament aïllat de tots els altres i que per aquest motiu s’aconsella pujar-lo sense encadenar-lo amb cap altre.

Dit i fet, ens arribem al bucòlic entorn del Vallée de Rioumajou, ben a prop de Saint Lary Soulan. Per arribar-hi l’opció més recomanable és fer-ho per Bielsa i el seu túnel, que connecta amb França.

Trobarem una gran i còmoda zona d’aparcament on s’acaba l’asfalt. Estem pràcticament sols, però suposem que a l’estiu hi sol haver força ambient en aquesta zona, per la seva bellesa i la frescor de les aigües.

01011045
Panell informatiu a l’estacionament.

Travessem el riu per un pont d’obra i seguim una pista en bon estat, fins a un encreuament on trobem algun cotxe que, suposem, té permís per arribar fins a aquest punt. Just quan la pista torna a creuar un riu per un pont, no l’hem de creuar i prendrem un senderó desdibuixat.

01011048
Punt on hem d’abandonar la pista i seguir recte, sense creuar el riu.

Passant ben a prop del riu, trobarem un torrent que baixa per la nostra esquerra. Aquí el camí està molt desdibuixat, però hem de creuar el torrent i guanyar alçada. Unes fites ens ajudaran a localitzar el camí.

Començarem a guanyar metres per uns prats alpins envoltats de grans avets, a la banda dreta del torrent.

01011051

Seguirem remuntant fins a arribar a un bonic salt d’aigua, on el camí gira de forma evident vers sud-est.

01011052
Restes que ens evidencien la força de l’aigua i de les allaus en aquest indret.

Continuarem fins arribar a un planell, on creuarem un petit torrent i ascendirem de forma més accentuada fins a arribar a la Cabana de Thou. Una cabana de pastors tancada per al seu ús.

01011053
Cabane de Thou, d’ús ramader.

A partir d’aquest punt seguirem per terreny còmode, amb força herba i alguns trams de terra o pedres i ja anirem guanyant vistes cap a l’entorn. Tot i que és d’hora i encara no tenim gran claredat de vistes.

01011058
Vistes cap al massís dels Culfreda. Els 3.000 més propers.

Ben aviat ja començarem a veure l’objectiu del dia, el Pic Lustou.

01011059
Pic Lustou, encara a la penombra.

El terreny cada vegada es convertirà en més pedregós i dret. Trobarem moltes fites que ens ajudaran a orientar-nos.

Personalment, vam creure que sortint d’un flanqueig en una tartera i anant a buscar una canaleta on s’ha de fer una breu grimpada (terreny descompost) era bona opció, fins al punt que també hi vam baixar.

01011087
Accés a la canal, a la dreta. El camí original flanqueja per l’esquerra.

Arribats a l’aresta, haurem de fer una breu grimpada fàcil fins a arribar al cim. Segons com ens agafem l’aresta, tindrem un bon ambient a sota els peus, però sempre serà força evitable.

01011064
Aresta final fins al cim del Pic Lustou.

Una vegada feta l’aresta, arribarem a una carena plana, però no gens ampla, amb una bona fita i magnífiques vistes. Fins i tot hi trobarem un bivac.

01011068
Cim del Pic Lustou, de 3.023 metres.

Des del cim del Pic Lustou, de 3.023 metres i ja amb el sol ben amunt, gaudirem de magnífiques vistes cap als massissos del seu entorn, com el proper Vignemale.

01011076
Massís del Vignemale, amb la seva característica glacera.

I vistes a l’encara més proper massís del Mont Perdut.

01011077
Vistes cap a la cara nord del Mont Perdut, amb la seva agonitzant glacera.

Una vegada contemplades les vistes decidim baixar fins al coll on hem començat l’aresta final i on trobem un gran bivac. Pararem a fer un mos.

01011085
Aprofito la parada per intentar captar alguna au.

Feta la parada, començarem a baixar pel mateix camí de pujada, on ara ja toca el sol de ple i els colors del paisatge guanyen en intensitat.

01011090
Baixant per còmodes prats herbosos.

Finalment, ja ens endinsarem al bosc d’avets, que ens deixarà a la pista i en pocs minuts serem a l’estacionament.

01011097
Magnífic bosc d’avets.

En arribar al pàrquing, trobem algun cotxe més, però veiem que a la tardor la calma domina la vall de Rioumajou.

Acabem l’ascensió satisfets, ja que l’entorn és bonic i la pujada prou ràpida i fàcil, per tractar-se d’un cim de 3.000 metres.

Imatges

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *